الثلاثاء، 8 يوليو 2014

البنزين غلى يلا نشوف ازاى نحافظ عليه

البنزين غلى يلا نشوف ازاى نحافظ عليه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعزائى زوارنا الكرام تحية طيبة
موضوعنا النهارده عن ازاى نوفر استهلاك البنزين علشان يعد فتره اطول
بصوا المفروض
1- متشغلوش تكييف العربية دون الحاجة اليه لانه بيزيد من معدل استهلاك الوقود، «يعنى نقفل التكييف خصوصًا لو ماشين على سرعات قليلة ولما بنكون بدور العربية خصوصا  لو راكنين العربية في الشمس».

2- المفروض نوقف العربية ومنسيهاش دايره أثناء الوقوف بالعربية لفترات طويلة لان ده بيزيد من استهلاك العربية للبنزين،
3- لو واقف في زحمة أو إشارة، افتح الشباك وبلاش التكيف لكن لو ماشي على سرعة كبيرة متفتحش الشباك خالص ويبقى التكيف افضل.
4 - اهم حاجه الصيانة الدورية المنتظمة للعربية لان ده بحافظ على مستوى استهلاك الوقود فالبوجيهات الجديدة وفلتر الهواء النظيف يحسنان من استهلاك الوقود وكذلك ضغط الهواء داخل الاطارات يوفر نحو6% من الوقود، وضبط زوايا الاطارات الصحيح يوفر نحو 10% وإزالة أي أوزان غير ضرورية من شنطة السيارة يحسن من إستهلاك الوقود.
وفى نهاية موضوعى اتمنى ان يكون فادكم ونال اعجابكم
تابعونا فالدينا الكثير من الموضوعات المفيدة

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More